“Seventeen Leaf Scenery 十七葉の風景”

10 – 19 October, 19 – 26 November 2017, “HAIKU x ART Exhibition 2017”,
Irimajiri-Ke, Iga-city Mie, Ho-o Kaikan, Sasayama-city Hyogo, Seishikan, Inagawa-cho Hyogo

The exhibition was based on the concept of HAIKU. The subject matter that I show the boundary between a viewer and the world by using abstract way of “landscape” still exists, but I challenged a new way of making the body of work which conveys it more naturally than before and fits the space with a hint of HAIKU.

If HAIKU poets make their HAIKU in seventeen syllables, fine artists could express the scenery in seventeen colours. I picked up seventeen colours from what I saw in this garden of a samurai house last summer, then painted one colour on one sheet of paper, bringing them together to hide the garden from a viewer, on a purpose of making them step forward to imagine the scenery. I believe the subtle atmosphere of Japanese style could provide a good time and place for the viewer to get provoked their imagination and to get lost in deep thought.

10/10/2017 Miki Wanibuchi



俳句という“発句”をいただき、景色と観賞者を「色」という媒体でつなぐ、新たな方法を模索した。俳句の世界では17音の言葉で俳人のみた風景を詠む。ならば美術家がみた風景を17色で表現することも可能ではないか。初夏に見た庭の色を17色ずつ抜き出し、ごく薄い和紙17枚(葉)を重ねることによって、観賞者を時間の向こうの景色へと誘うことを意図した。わずかな空気の流れの変化が、微かに景色の色も変える。日の光の強弱や傾きで、“今ここ”の風景は観賞者ごとにちがう色をしている。観る者の感情も密かに揺らしながら、想像力を刺激し、沈思黙考の場を表現した。

10/10/2017 わにぶちみき

“俳句×美術2017”
入交家/三重県伊賀市
鳳凰会館/兵庫県篠山市
静思館/兵庫県川辺郡猪名川町


俳句は過去と繋がることで、
過去と現在を自由に行き来できる。

俳句の時空を前にして、
美術はなにを見つけるのだろうか。

出来合の言葉に閉じ込められてしまえば、
世界は新しい様相を見せてはくれない。

見つけたいのは、
これまで見えていなかった世界への入り口。

参加作家 山口良臣

Seventeen Leaf Scenery 十七葉の風景 / Size variable / 2017